Wyróżnione

Program konferencji

Sobota, 16 maja 2020

Obrady online

9.00 – 9.55 logowanie się do spotkania

9.55-10.00 powitanie uczestników konferencji, oficjalnie rozpoczęcie obrad

PANEL I

10.00 – 11.15

Mgr Adrianna Kaczmarek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Techno-fetysz: fetyszyzacja techniki w sztukach graficznych. Stan badań i współczesne perspektywy

Mgr Agnieszka Szypulska (Uniwersytet Warszawski), Fabryka kreatywności. Wystrój wnętrz i gentryfikacja

Mgr Hanna Zwara-Kerlin (Akademia Pomorska w Słupsku), Postmodernistyczna gra ze stereotypami płci w „Untitled Film Stills” Cindy Sherman i „Carving. Traditional Sculpture” Eleanor Antin

przerwa

PANEL II A

11.35 – 12.50

Mgr Ewelina Zygan (Uniwersytet Śląski), Kim jestem? Zagadnienie tożsamość w świetle ponowoczesności

Wanda Kondracka (Uniwersytet Jagielloński), Bourgeois a media

Kinga Roszkowska, Rodzina w paradygmacie społeczeństwa ponowoczesności

PANEL II B

11.35 – 12.50

Mgr Alicja Labijak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Czy zjawisko hejtu jest nowym wyzwaniem dla prawa?

Sylwia Traciak (Uniwersytet Rzeszowski), Hejt, czyli o mowie nienawiści w Internecie

Mgr Iryna Drozd (Uniwersytet Rzeszowski), Seksualność osób psychicznie chorych – aprobata czy potępienie

przerwa

PANEL III A

13.10-14.25

Mgr Małgorzata Wosnitzka-Kowalska (Uniwersytet w Białymstoku), Nowy model dorosłego. Infantylizacje w literaturze, kulturze i sztuce

Mgr Grzegorz Michalik (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Fetysz jako symptom – o pograniczach marksizmu i psychoanalizy w pracach Slavoja Żiżka i Samo Tomsicia

Mgr Zofia Małysa-Janczy (Uniwersytet Jagielloński), „Mapa i terytorium” Michela Houellebecqa jako postmodernistyczna powieść o artyście

PANEL III B

13.10-14.25

Mgr Michał Jas (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach), „Hoduję żonę i inne zwierzęta”. Internetowa działalność Jerzego Urbana

Mgr Anna Nadrowska (Uniwersytet Gdański), O czym nieżyjący artysta pisze na Facebooku. Casus Zofii Stryjeńskiej

Mgr Eryka Probierz (Politechnika Śląska, Uniwersytet Śląski), Kreowanie własnego wizerunku w mediach społecznościowych a Problematyczne Używanie Internetu

Niedziela, 17 maja 2020

Obrady online

9.00 – 9.55 logowanie się do spotkania

PANEL IV

10.00-11.15

Dr hab., prof. UO Stankomir Nicieja (Uniwersytet Opolski), Ponowocześni złoczyńcy: Liderzy nowych technologii jako czarne charaktery współczesnej kultury popularnej. Analiza produkcji Alexa Garlanda „Ex Machina” (2015) i „Devs” (2020)

Mgr Adrianna Michno (Uniwersytet Wrocławski), O początku nowej estetyzacji wojny w filmie blockbusterowym – „Dunkierka” Christophera Nolana

Mgr Marta Zapała-Kraj (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach), Efekty specjalne w serialach science-fiction dawniej i dziś na przykładzie kultowej serii „Star Trek”

przerwa

PANEL V A

11.35-12.50

Mgr Patrycja Haber (Uniwersytet Jana Pawła II w Krakowie), Wpływ nowych technologii na dziennikarstwo śledcze

Mgr Iwona Micorek (Uniwersytet Śląski), Nowe technologie w kształceniu i wychowaniu

Mgr Anna Bielecka (Uniwersytet Warszawski), Kultura online jako dostępna forma rozrywki podczas pandemii

PANEL V B

11.35-12.50

Mgr Małgorzata Świderska (PWSFTviT w Łodzi), Promocja wyobrażona. Zwiastuny dla Andrzeja Wajdy czyli wszystko na sprzedaż!

Zuzanna Wagner (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Haptyczno-optyczne przedmioty pragnienia. Fetysze w kinie Davida Lyncha

Justyna Jabłońska (Uniwersytet Warszawski), Fenomen Netflixa – problematyka popularności platform streamingowych wśród społeczeństwa

przerwa

PANEL VI A

13.10-14.25

Mgr Dominik Karcz (Akademia Ignatianum w Krakowie), Relikwie świętego Stanisława biskupa Krakowa jako fetysz religijny czasów średniowiecza

Mgr Dorota Sakowicz (Uniwersytet Gdański), Skarby z wraku Nieprawdopodobnego Damiena Hirsta – szczyt czy upadek rynku dzieł sztuki?

Mgr Paweł Kaźmierski (Johannes Gutenberg Universität Mainz),Transformacje kultury funeralnej w XXI wieku

PANEL VI B

13.10-14.25

Dr Lyudmyla Berbenets (Instytut Literatury im. T. H. Szewczenki Narodowej Akademii Nauk Ukrainy w Kijowie), Literatura późnoradziecka (lata 1970–1980) jako etap przejściowy od realizmu socjalistycznego do postmodernizmu

Mgr Magdalena Łokieć (Uniwersytet Warszawski), Materialność opowieści. O wydaniach „Harry’ego Pottera”

Mgr Martyna Sadowska (WH AGH), Jak brzmi świat ponowoczesny? Współczesna poezja zaangażowana w perspektywie dźwięku

przerwa obiadowa (14.25-15.15)

PANEL VII A

15.15 – 16.55

Mgr Bartosz Ejzak (Uniwersytet Łódzki), Miłość toksyczna – miłość uzależniająca. Kazimierza Lewandowskiego wizja kobiety

Arkadiusz Kuś (Uniwersytet Warszawski), Wspaniałe trzydziestolecie – społeczeństwo konsumpcyjne w Europie po 1945 roku

Mgr Aleksandra Naróg (Uniwersytet Jagielloński), Ponowoczesne ścieżki afektu

Mgr Mikołaj Łątkowski (Uniwersytet Warszawski), Czytelnictwo uwolnione od książek

PANEL VII B

15.15-16.30

Mgr Natalia Jeżewska (Uniwersytet Śląski), Kultura i sztuka w interpretacji tekstu literackiego – twórcze rozwiązania do pracy z dziećmi

Mgr Michał Łukowicz (Uniwersytet Śląski), Wyśpiewać niepodległość. Fetyszyzacja idei niepodległości w kultowych piosenkach „demonstracyjnych”

Mgr Przemysław Ciszek (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach), „Jeden z dziesięciu czy jeden z milionów?”.  Zjawisko tzw. przeróbek w polskim YouTube

Mgr Natalia Walkowiak (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach), Telewizja rzeczywistości, czy rzeczywistość telewizyjna? Nowy typ celebryty – bohatera reality show, na przykładzie uczestników „Rolnik szuka żony” i „Love Island. Wyspa miłości”

Wyróżnione

CFP: Fetysze i przemiany ponowoczesności

Kraków, 16-17 maja 2020

Przemiany w obrębie kultury, społeczeństwa, obyczajowości i kształtowanie się coraz to nowych trendów skłaniają do refleksji nad ponowoczesnością, jej cechami charakterystycznymi, obecnymi w niej dążeniami etc. Cywilizacja nieustępliwie pcha ku rozwojowi i zmianom, a te wikłają ludzkie działania w coraz to nowe techniczne rozwiązania, rozrywki, kolejne przedmioty, bez których nie sposób już istnieć, skazując na zapomnienie niektóre wynalazki, zawody, modę czy potrzeby. Dlatego organizatorzy konferencji zachęcają do podjęcia rozważań, proponując refleksję m.in. – choć nie tylko nad taki problemami, jak:

– gadżetomania; 

– fetyszyzowane przedmioty;

– konsumpcjonizm XX i XXI wieku; 

– modernizmu a postmodernizm w sztuce i nauce; 

– nowe technologie (np. w życiu codziennym, medycynie, rozrywce itd.);

– transformacje społeczeństw;

– ekologia, zmiany klimatyczne;

– przemiany w sztuce, kulturze, gospodarce; 

– architektura;

– życie w dobie ponowoczesności;

– celebrytyzm;

– media społecznościowe, zjawiska trollingu, hejtu etc.; 

– choroby cywilizacyjne; 

– seksualność ponowoczesna;

– pornografia;

– memy i twórczość internetowa (blogi, vlogi, kanały YouTube, instagram);

– literatura i sztuka a ponowoczesność;

– film, serial, programy telewizji tradycyjne: reality show itd.;

– platformy streamingowe;

– moda i image.

Niezależnie przyjmowane będą również studia szczegółowe (case studies) z wykorzystaniem wybranej metodologii mono- lub interdyscyplinarnej.

Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres fp.konferencja@gmail.com mija 6 maja 2020 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:

  • abstrakt (max. 600 słów);
  • notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy
  • numer telefonu oraz korespondencyjny email.

Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 130 PLN. Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” lub numerów monograficznych czasopismach naukowych, które zdecydują się na współpracę z komitetem organizacyjnym (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).

Szczegółowe informacje na temat konferencji aktualizowane będą na stronie internetowej:

https://fpkonferencja.wordpress.com/

Organizatorzy: Wydział Polonistyki UJ, Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ, Ośrodek Badawczy Facta Ficta